ton-en-arn.reismee.nl

Dag 6 (vrijdag 7 augustus)

Gefietst van: Château Salin (Fr) - Légéville-et-Bonfais (Fr)

Groene weg: Château Salin (Fr) - Bainville-aux-Saules (Fr)

Gefietst: 115,98 km

Routeafstand: 112 km

Vertrektijd: 8:05

Fietstijd: 6 u, 39 min, 11 sec

Gemiddelde snelheid: 17,43

Maximale snelheid: 68,65

Weersomstandigheden: 28 graden, droog en in de ochtend zon, zijwind NO kracht 1-2

Na een bloedhete nacht heeft Arn weinig geslapen in het kinderbedje. Ton wel beter al heeft hij wat kramp gehad. Om 6:45 opgestaan en om 7:30 ontbeten. Het is een chique ontbijt met cake, jam en honing. De gastvrouw zwaait ons uit in haar pyjama. We beginnen direct met een zware klim van 8%. Vervolgens krijgen we nog diverse klimmetjes. Van het ene dode plaatsje fietsen we naar de andere, we komen langs wat wijnranken: Elzas Lotharingen.

Na 40 km fietsen we door de stad Lunéville waar het Versailles van Lotharingen te zien is. Tegenover het château nemen we koffie en daarna fietsen we door het château en door de kasteeltuinen. Dan vervolgen we de route weer en gaan regelmatig de bossen in waar we veel roofvogels spotten. We kruisen de rivier de Meurthe en gaan geleidelijk bergopwaarts. Via Froville gaan we naar Charmes waar we lunchen in een crêperie (na 82 km). We zitten nu in de Vogezen! Ton sluit de ogen eventjes en is daarna weer fit om verder te gaan.

We zien het onweer in de verte naderen dus we fietsen snel naar het B&B waar we om 17:15 droog aankomen. Het is een boerderij waarbij de gastenkamers keurig zijn opgeknapt. Een half uur later valt de regen er met bakken tegelijk uit.

We dineren in het B&B met 2 Franse stellen, de heer en vrouw des huizes en hun ouders van 19:30 tot 21:30. Om 19:30 een zelfgemaakt aperitief, stevige hamlappen, courgetschotel, kaas van het huis, zelfgemaakte bosbessentaart en een pittige eigen gestookte borrel. Nadat we Bob hebben gesproken (belde wel 10 keer!) gaan we om 22:30 slapen.