ton-en-arn.reismee.nl

Dag 4 (woensdag 5 augustus)

Gefietst van: Dirbach (Lu) - Koenigsmacker (Fr)

Groene weg: Dirbach (Lu) - Cattenom (Fr)

Gefietst: 118,55 km

Routeafstand: 98,5 km

Vertrektijd: 8:30

Fietstijd: 6 u, 38 min, 22 sec

Gemiddelde snelheid: 17,41

Maximale snelheid: 58,13

Weersomstandigheden: 28 graden, droog en zonnig, zijwind O kracht 3

Het is weer een graad of 10 en Arn's teller werkt niet goed. We hebben daarom direct al 20 min vertraging. Het uitgebreide ontbijt wat we hebben gehad geeft ons gelukkig goede zin. Na een klimmetje zijn we weer op de route. Langs de Sûre stijging we gestaag tot aan Lipperscheid. Dan dalen we naar het dal van de Sûre bij Ettelbrück; een prachtige omgeving. We volgen daarna de rivier de Alzette en bij Colmar Berg zijn we het spoor bijster... Daar zien we Ada en Will uit Zundert die de weg ook niet kunnen vinden. Na een uur zwerven vinden we samen de route. We besluiten de rest van de dag samen verder te fietsen.

Met zijn vieren nemen we een korte lunch op een bankje net na Mersch waarna we verder fietsen naar Luxemburg-stad. In de oude stad hebben we onze zwaarste klim van de route: 850 m en minstens 10% over kinderkopjes. Daarna nemen we een broodje in de stad aan de Alzette. Hierna vervolgen we de weg en fietsen 8 km vlakke weg weer langs de Alzette. In Hesperance zien we een indrukwekkende kasteelruïne en in Bettenbourg zoeken we de camping voor Ada en Will. Die is verdwenen en daarom helpen we ze aan een hotel 10 km verder op de route. We zijn blij als we weer uit elkaar gaan; zo konden we ons eigen tempo weer volgen.

Na een onopvallende grensovergang zijn we in Frankrijk. Daar kijken we al snel uit op 4 enorme torens van een atoomcentrale, midden in het groen aan de Moezel. In Cattenom aangekomen gebruiken we de GPS om bij het B&B te komen: een watermolen waar de molenaarsvrouw de scepter zwaait. Daar arriveren we om 18:45. In het dorp eten we 's avonds kebab (er is niets anders open...) waarna we vermoeid gaan slapen.