ton-en-arn.reismee.nl

Dag 1 (zondag 2 augustus)

Gefietst van: Best (Nl) - Maastricht (Nl)

Groene weg: knooppuntenroute Brabant en Belgisch Limburg

Gefietst: 122,60 km

Routeafstand: 108,50 km

Vertrektijd: 8:40

Fietstijd: 6 u, 45 min, 27 sec

Gemiddelde snelheid: 18,14

Maximale snelheid: 34,57

Weersomstandigheden: 20 graden, regen, zijwind W kracht 2-3

Nadat we uitgezwaaid zijn door Tiny en Elze en verrassend: door Bibi en Martijn, gaan we op weg naar de vrije natuur, de rust en de ruimte. We vertrekken helaas met regen en hebben onze regenjassen al aan.

Via de Malpie (Valkenswaard) rijden we naar Neerpelt (Be) en nemen we een kop koffie in een excentriek café. Het is rond 11:00 en het regent steeds heviger. Via Neerpelt rijden we naar Peer en lunchen we in Meeuwen:bij het voorportaal van een kerk om te schuilen!

Daarna regent het bij tijd en wile nog harder en dit blijft zo tot 16:00!

In Zevenhuizen fietsen we door het centrum en worden we opgehouden door een optocht. De gilde heeft een jaarlijks feest. Lekker zo met de regen...

Daarna gaan we met een mooi fietspad de bossen in en blijven daar vrijwel tot aan Maastricht in fietsen. De weg is dan ook licht glooiend. Het zijn brede fietspaden en de weg staat goed aangegeven. Die Belgen hebben het mooi voor elkaar! De maas-mijnroute (toeristisch kolenspoor) volgen we en in As zien de oude mijnen in de verte. Ton maakt een klein schuivertje door onoplettendheid; dat vertellen we maar niet aan het thuisfront... J

Om 15:00 kiezen we voor zelfgemaakte blauwe bessentaart in een huiselijke B&B. De eigenaresse is vrijfrivool en zingt terwijl ze serveert! Ze wil eventueel ook wel op de foto... In Lanaken (Be) komen we langs slot Pietersheim waar Arn Elze ten huwelijk heeft gevraagd. Er is een paardenconcours aan de gang.

Om 16:45 arriveren we bij ons B&B een km van het centrum van Maastricht. We worden hartelijk ontvangen en drinken een trappist. 's Avonds eten we bij een Italiaantje waar Ton een oud studiegenoot (Wim Leeflang) tegenkomt.

Bij het B&B poetsen we onze fietsen met servetten! en rond 22:30 gaan we slapen.