ton-en-arn.reismee.nl

Dag 2 (maandag 3 augustus)

Gefietst van: Maastricht (Nl) - Meuville (Be)

Groene weg: Maastricht (Nl) - Meuville (Be)

Gefietst: 93,63 km

Routeafstand: 85 km

Vertrektijd: 8:40

Fietstijd: 6 u, 7 min, 55 sec

Gemiddelde snelheid: 15,10

Maximale snelheid: 58,13

Weersomstandigheden: 23 graden, droog en regelmatig zon, zijwind ZW kracht 2-3

We beginnen om 8:00 met een heerlijk uitgebreid ontbijt en krijgen zakjes om het overgebleven ontbijt mee te nemen als lunch. Goede service!

We verwachten een zware dag en oliën onze fietsen. Westarten vanaf station Maastricht met de route. We zien de ENCI aan onze rechterzijde en fietsen langs de Maas België in (na 14km). We klimmen daarna richting Ardennen, 13km lang met 3%, niet steil maar vanwege de lengte niet te onderschatten. Dat gaat (nog) erg soepel!

Na 25 km drinken we koffie bij de Abdij Notre Dame de Valdieu. Zelfbediening! Na de koffie klimmen we wat steiler (7%) en komen we via Clermont in Dolhain-Limbourg. We ontmoeten hier ook 2 Nederlanders uit Zundert die dezelfde route fietsen. We zullen ze nog dagen terugzien!

Na Goé komen we een aantal steile hellingen tegen, dat levert fraaie vergezichten op. Loon na hard werk! Zodra we in Jalhay aankomen, zien we dat er een supermarktje open is. Daar halen we onze lunch: wit brood met beleg en een ijsje.

We vervolgen de weg en na de nodige klimmetjes en 1 zeer lange klim bereiken we het zwaarste stuk van de tocht: de top van Col du Rosier (556m). Als we afgedaald zijn stoppen we in la Gleize voor koffie.

We eindigen de dag rond 18:00 in de buurt van Meuville, waar we onze B&B hebben. We zitten dan op zo'n 260 m hoogte, zeer dicht bij de rivier de Lienne. We klimmen nog ‘even' meer dan 10% om bij het B&B te komen. Lekker zo aan het einde van de dag! We dineren met 4 Belgen in het B&B; een heerlijk 3 gangen diner met een fles rode wijn! Rond 22:15 gaan we moe maar voldaan pitten.