ton-en-arn.reismee.nl

Dag 5 (donderdag 6 augustus)

Gefietst van: Koenigsmacker (Fr) - Château Salin (Fr)

Groene weg: Cattenom (Fr) - Château Salin (Fr)

Gefietst: 105,75 km

Routeafstand: 93,5 km

Vertrektijd: 8:30

Fietstijd: 6 u, 10 min, 00 sec

Gemiddelde snelheid: 17,00

Maximale snelheid: 54,12

Weersomstandigheden: 32 graden, droog en zonnig, wind schuin tegen O kracht 3-4

Na een druk ontbijt (de molenaarsvrouw blijft maak kakelen, en dat in het Frans!) met allerlei soorten eigen gemaakte jam en koffie vertrekken we weer. Na anderhalve km zitten we weer op de route. Bij Luttange, na 18 km, komen we bij een zendmast en veel elektriciteitsmasten waardoor onze km tellers storing geven. Dit blijft zo van 10:00 tot 13:30.

We drinken koffie in Vigy (een kleine café noir voor Ton) en fietsen naar Courcelles-Chaussy om inkopen te doen voor de lunch. De supermarches blijken dicht te zijn: het is weer kebab tijd! Broodjes hamburger en tonijn meenemen in de tassen en weer op weg. Het gebied waar we doorheen fietsen is saai; veel akkerbouw en enkele bossen. De dorpjes echter hebben weinig te bieden. Het is uitgestorven!

We eten onze lunch in Arriance bij een kerk na 60 km fietsen. Onze waterflessen raken leeg en het is snikheet. Waar kunnen we deze bijvullen? In Oron zou een winkel moeten zijn maar die is gesloten. Een ouder Frans echtpaar schiet te hulp met 3 liter ijskoud water. Heerlijk! 'Als ik na 76 jaar nog niet aardig zou zijn dan wordt het nooit meer iets' sprak ze in het Frans.

Bij Château Brehain zien we een jammerend katje van zo'n 2 weken oud. We geven hem veel aandacht, water en maken hem schoon, helaas moeten we hem weer achterlaten. Met een straffe tegenwind komen we na een 9% klim in Château Salin aan rond 16:45. We nemen een drankje en fietsen naar onze B&B na wat zoeken. Het is een prachtige villa met zwembad. Op ons aandringen krijgen we de suite met 2 losse bedden. We eten in de stad (plat du jour 15 euro p.p. waarbij we zelfs 2 keer mogen opscheppen) en gaan vroeg naar bed. Morgen een zware en lange dag en willen al om 8:00 vertrekken.