ton-en-arn.reismee.nl

Dag 1 Best (Nl) - Lier (Be) 2 augustus 2008

Dag 1 (zaterdag 2 augustus)

Gefietst van: Best (Nl) - Lier (Be)

St Jacobsroute: Rijkevorsel (Be) - Lier (Be)

Gefietst: 117,77 km

Routeafstand: 34 km

Vertrektijd: 9:15

Fietstijd: 6 u, 53 min, 33 sec

Gemiddelde snelheid: 17,08

Maximale snelheid: 30,56

Weersomstandigheden: zonnig en gedeeltelijk bewolkt, wind tegen ZW kracht 4-5

In Oostelbeers om 10:00 een korte stop gehad bij opa en oma voor koffie met gebak. Daarna op weg en via Middelbeers, Baarschot en Esbeek de grens over naar Poppel. Bij Weelde zijn we aan het einde van de knooppuntenroute Noord-Brabant beland. In Weelde koffie gedronken bij een friettures, in België zijn geen fietscafés maar friettures.

Via Merksplas zijn we naar Rijkevorsel gefietst op een fietspad naast een drukke N-weg. We rijden vooral achter elkaar voor de veiligheid.

In Rijkevorsel houden we een korte picknick voor de lunch. Hiervoor zitten we op een bankje midden in het centrum op de centrale rotonde. Om ons heen kijken automobilisten verbaasd naar ons als ze de rotonde rondrijden.

Na de lunch zoeken we de aansluiting op de St Jacobsroute. De Looistraat in Rijkevorsel is lastig te vinden en na 2x vragen zijn we voor het eerst echt als pelgrim op de St Jacobsroute aan het fietsen.

Vanuit Rijkevorsel gaan we via Oostmalle naar Lier. Onderweg fietsen we vooral door de Belgische landerijen. Het laatste stukje hebben we wat regendruppels en proberen onze nieuwe regenjacks aan. Deze bevallen goed!

We fietsen dwars door Lier, het heeft een prachtig centrum wat veel lijkt op dat van Brugge. Na de kaart op de grote markt bestudeerd te hebben zoeken we onze Bed & Breakfast ‘de Groene Verbeelding'. Deze blijkt zo'n 5 km buiten de stad te liggen. Bij aankomst worden we hartelijk ontvangen in het prachtige huis. Na een rondleiding vertellen we over onze tocht.

's Avonds gaan we terug naar centrum Lier om te dineren. De eigenaars van het B&B hebben ons getipt voor een lekkere Italiaan. Hier eten we pizza, die smaakt goed ondanks dat Arn een glas Rosé aan gruzelementen slaat. Bij het B&B zijn we daarom genoodzaakt een kleine was te doen... Om 22:30 gaan we slapen.