ton-en-arn.reismee.nl

Dag 2 Lier (Be) - Viane (Be) 3 augustus 2008

Dag 2 (zondag 3 augustus)

Gefietst van: Lier (Be) - Viane (Be)

St Jacobsroute: Lier (Be) - Geraardsbergen (Be)

Gefietst: 114,01 km

Routeafstand: 84,5 km

Vertrektijd: 9:30

Fietstijd: 6 u, 43 min, 43 sec

Gemiddelde snelheid: 16,94

Maximale snelheid: 43,59

Weersomstandigheden: overdag bewolkt 's avonds regen, wind tegen ZW kracht 4-5

Na een matige nachtrust krijgen we een fantastisch ontbijt voorgeschoteld door onze gastfamilie. Mark en Miranda geven ons meer achtergrondinformatie over Lier. Felix Timmermans, geboren en getogen in Lier, spreekt over ‘Pallieter' (merk op dat de letters ‘Lier' hier inzitten). Dat zijn Bon Vivants, levensgenieters. Zij vinden het heel bijzonder dat wij samen deze tocht maken en zijn nieuwsgierig naar onze leeftijden. Ze vinden dat wij stralen!

We gaan bij ons vertrek terug naar de rivier de Nete, maar helaas pakken we daar het verkeerde pad. We moeten daarom na een km of 5 tegenwind langs de Nete weer terug naar Lier (wel met de wind mee J). Na het goede pad gevonden te hebben volgen we de Nete naar Mechelen. Mechelen is een prachtige stad waar we op ons gemak de bezienswaardigheden hebben bekeken. Om 12:30 hebben we pas 30 km gereden.

Van Mechelen gaan we naar Aalst door de regen. Aalst is ook een mooie stad met een mooi centrum. Na Aalst komt de vaart er gelukkig in: de route voert ons over een oude spoorweg (de Leirekens route) langs een bord wat verwijst naar Santiago dat op 2000 km afstand ligt.

Vanaf Aalst gaan we recht naar het zuiden over de Leirekens route en lunchen we in het oude station ‘Baerdegem'. Een uitsmijter gaat er bij ons beiden wel in!

De weg vervolgen we langs de rivier de Dender. We maken veel kilometers en komen via Ninové bij Geraardsbergen.

In Geraardsbergen is het even zoeken naar het centrum. De grote markt vinden we na een flinke klim. Hier is een optreden bezig.

In Geraardsbergen besluiten we vervolgens de beroemde ‘Muur van Geraardsbergen' te beklimmen met de fiets. Het is ontzettend zwaar zo aan het einde van de dag maar we bereiken de top na een korte ‘pauze' onderweg.

Na Geraardsbergen gaan we een stukje van de route af naar Viane (Be) waar we zullen overnachten. Na een afdaling van zo'n 4 km zijn we er.

Het verblijf ‘Hof ter Wilgen' blijkt een biologische leemhut te zijn in een boerderij. Ze hebben volledig eigen teelt, binnen leemmuren in huis, zonnepanelen, biologisch bier en sappen, een vijverzwembad en vele biologische groenten.

Heel de avond regent het en we lopen 1,2 km naar het centrum van Viane om te eten. Nadat we weer bijna terug zijn in de leemhut komen we de eigenaar tegen die ons in de regen wilde komen ophalen. Met de paraplu die we hadden geleend zijn we redelijk droog gebleven op onze schoenen na. We hebben beiden spierpijn en Arn pijn in de linkerknie.

Om 23:00 gaan we slapen in de tuinkamer met het geluid van regen om ons heen.