ton-en-arn.reismee.nl

Dag 3 Viane (Be) - Cambrai (Fr) 4 augustus 2008

Dag 3 (maandag 4 augustus)

Gefietst van: Viane (Be) - Cambrai (Fr)

St Jacobsroute: Geraardsbergen (Be) - Cambrai (Fr)

Gefietst: 133,97 km

Routeafstand: 114,5 km

Vertrektijd: 9:00

Fietstijd: 8 u, 12 min, 7 sec

Gemiddelde snelheid: 16,33

Maximale snelheid: 43,59

Weersomstandigheden: vrij zonnig, wind half tegen W kracht 3-4

Goed geslapen op kussens gevuld met spelt. Na een heerlijk biologisch ontbijt bedanken we de (ietwat) alternatieve gastheer en gastvrouw en gaan we op weg naar Frankrijk. We maken opnieuw een valse stad door van Viane fout terug naar de route te rijden. Zucht... Na wat zoeken vinden we de route en volgen we opnieuw de rivier de Dender. Het fietspad is slecht en we ontwijken hierbij de vele grote plassen.

Na een paar uur fietsen, komen we door Tournai (Doornik) wat op de grens ligt tussen België en Frankrijk. Op de markt bellen we onder het genot van koffie en een zonnetje naar B&B's in Cambrai. De eerste 2 overnachtingen waren vooraf geboekt maar nu kijken we per dag waar we eindigen. De stad biedt erg veel cultuur en sfeer.

20 Km na Tournai komen we bij de grens tussen België en Frankrijk. Na vele kleine plaatsjes (die steeds in een dal liggen) en open velden eindigen we moe maar voldaan in Cambrai (om 19:15). Het laatste stuk hebben we langs de rivier de Schelde gefietst. Er stond een straffe wind, vooral op de toppen van de heuvels.

Na even zoeken vinden we het B&B, dat we hebben, gebeld in het noorden van de stad. Het blijkt een prachtig authentiek gebouw te zijn waar vriendelijke nette mensen wonen.

Onze kleiding wassen we 's avonds uit met ons tubetje wasmiddel. De hele slaapkamer hangt vol met natte was. Als dat maar droog is...

In het centrum eten we een plat du jour, een hamlap met gelei die echt (bijna) niet te eten is vindt Arn. De stad zelf geeft ons een beetje een ‘doods' gevoel. Het is een grote stad maar er is niemand te zien behalve wat zwervers.

We hebben wat minder last van onze spierpijn. Arn heeft ook minder last van zijn linkerknie en Ton minder spierpijn in zijn rug. Zadelpijn begint wel een groot issue te worden. Alleen in de bovenbenen nog spierpijn.

Opvallend vandaag was dat we nu in een heuvelachtig gebied aan het rijden zijn. We zien uitgestrekte graanvelden en zijn door een bos gefietst zonder wind tegen. De dorpjes in fietsen gaat bergaf en weer omhoog om eruit te fietsen. De plaatsjes zijn vaak erg stil. We zien weinig andere fietsers terwijl we gisteren veel wielrijders zagen langs de Dender.

Om 23:00 gaan we weer slapen.

carlie

leuk om te vrehalen te lezen en de fotó's te zien!

Roel Timmers

Hallo Ton en Arn,

Wat een sportieve prestatie! Mooi man! Veel gezien zo te zien en genoten. Jullie conditie zal wel erg goed zijn op dit moment.

Wat wordt de volgende tocht? ;-)

groeten roel

Harry en Mieke Evers

Zo sportivelingen, dat doe ik je niet na. Leuk om te lezen. Nu moeten jullie wel een flinke spierenmassa hebben opgebouwd. Groetjes Harry en Mieke

Christel en Erick Vreede

Hoi Ton,
Wat een goeie actie, plannen maken en dan ook echt te gaan fietsen. Indrukwekkend. En een mooie ervaring om dat samen met Arne te mogen beleven. Het fietsen is ook al een hele prestatie op zich. Super gedaan mannen. Ik kan me voorstellen dat je als Mens, eens een stuk van de St Jacobsroute geproefd moet hebben.
Ton leuk dat je het info doorstuurt. ik vond het leuk om je reisverhalen te lezen en de mooie foto's te zien. De st jacobs route is heel bijzonder. Bij het lezen van je verslag krijg ik wel de kriebels. Het staat dan ook ooit nog eens op het programma hier eens met Erick aan de St Jacobsroute aan deel te nemen. Plannen genoeg.

Marly en Leonard

Hoi Ton,

wat geweldig om jullie ervaringen zo op een website te plaatsen. Ik heb al een blik geworpen en Arn heeft het echt heel mooi gemaakt.