ton-en-arn.reismee.nl

Dag 4 Cambrai (Fr) - Compiègne (Fr) 5 augustus 2008

Dag 4 (dinsdag 5 augustus)

Gefietst van: Cambrai (Fr) - Compiègne (Fr)

St Jacobsroute: Cambrai (Fr) - Compiègne (Fr)

Gefietst: 132,86 km

Routeafstand: 123,5 km

Vertrektijd: 9:00

Fietstijd: 7 u, 56 min, 48 sec

Gemiddelde snelheid: 16,71

Maximale snelheid: 52,11

Weersomstandigheden: zonnig en 30 graden, wind half tegen W kracht 2-3

Afgelopen nacht werd Ton wakker met kramp achter in het bovenbeen. 's Ochtends worden we uitgeslapen wakker en na een uitgebreid ontbijt in het B&B zijn we mooi op tijd vertrokken. Het is heerlijk zonnig weer en we vertrekken zo goed als op de route dus dit keer kan het niet fout gaan.

Na de start krijgen we wat pittige heuvels tot aan St. Quentin. Dat is gedurende zo'n 40 km. De wind is gelukkig geleidelijk afgenomen. De tocht voert langs de rivieren de Schelde, Oise en Canal de Quentin. Op enkele bruggen over de rivieren zijn we verbaasd over de slechte staat van de bruggen, er is veel betonrot. De bovenbeenspieren zijn dit stuk flink getest. In een korenveld spotten we een ree en een stuk verder op de top staan zeer veel windmolens.

De stad St. Quentin is op en top gezellig omdat er een zomerthema is. Het centrale plein is volledig omgeturnd naar een strand met water en strandfaciliteiten. Het centrum heeft enkele leuke historische gebouwen.

Na St. Quentin komen we weer door uitgestrekte gebieden en rustige dorpjes. Er is geen eetgelegenheid / café of iets dergelijks te vinden. Om 16:00 hebben we uiteindelijk (na 90 km gefietst te hebben) een klein café / supermarkt gevonden welke open is (plaatsje Muirancourt). We kunnen alleen iets te drinken krijgen en chips met koeken. Dat hebben we dan maar als lunch genomen... Waar is de pain avec jambon gebleven?

Arn vergeet voor de tweede keer vandaag zijn handschoenen aan te doen. De 1e keer lagen ze nog op de fiets, de 2e keer zijn ze er vanaf gevallen onderweg. Enkele kilometers na het dorp Muirancourt moeten we terugfietsen (heuvel op!) om de handschoenen op te halen. Een vriendelijke Fransman heeft er met de auto al 1 opgepikt en komt hem brengen. Merci beaucoup!

Noyon snel gepasseerd met een paar foto's te maken van place St Jacques. Daarna gaan we door een dicht bos (Foret de Loigue) om bij Compiègne aan te komen. Om 19:00 arriveren we in de stad en eten we een ijsje. In het centrum zoeken we naar een kaart en bellen een hotel voor de overnachting. Het hotel is gelukkig slechts een paar honderd meter van het centrum. Om 20:00 nemen we een douche in onze kamer waarna we eten in het centrum. Om 23:15 liggen we weer op één oor.