ton-en-arn.reismee.nl

Dag 5 Compiègne (Fr) - Rueil (Fr) 6 augustus 2008

Dag 5 (woensdag 6 augustus)

Gefietst van: Compiègne (Fr) - Rueil (Fr)

St Jacobsroute: Compiègne (Fr) - Rueil (Fr)

Gefietst: 110,76 km

Routeafstand: 105 km

Vertrektijd: 9:00

Fietstijd: 6 u, 47 min, 44 sec

Gemiddelde snelheid: 16,30

Maximale snelheid: 52,11

Weersomstandigheden: zonnig en 32 graden, wind half tegen W kracht 2

Afgelopen nacht heeft Ton lichte kramp gehad in de kuit. We zijn ook vroeg wakker door het vele verkeer in de stad. Hadden we de ramen maar dicht gedaan, dat scheelt namelijk 90% van het geluid...

Na een prima uitgebreid ontbijtbuffet zijn we er weer klaar voor. In het hotel verblijven ook een aantal Nederlanders waar we een praatje mee maken. Een man heeft ook de route naar Santiago gefietst in het verleden en kijkt jaloers naar ons. Bij het afrekenen krijgen we de rekening van het hotel waarop stallingkosten voor onze fietsen staan ad. 4 euro!

We vertrekken op de route en komen na een paar kilometer bij een dichte spoorwegovergang. Iedereen dient om te draaien maar wij mogen er gelukkig nog door. 2 Belgische meisjes die ook de St. Jacobsroute doen mogen er niet door en moeten een uur omrijden. Dit horen we later als we ze op de route tegenkomen (bij Henonville).

Na 37 km fietsen, komen we bij het mooie stadje Clermont. Om in het centrum te komen maken we een zware klim. In het stadje drinken we een kopje koffie om bij te komen.

Via de stadjes Mouy (watermolenrad met doorsnede 7,2 meter) en Ste Genevière komen we voor de lunch aan in het stadje Meru. We zijn moe na een aantal klimmetjes en wat afdelingen. Het grappige in Meru is dat er maar één café open is en we gevraagd worden om bij de boulangerie eten te halen om zelf op het terras op te eten! Dat doen we met plezier. We eten (eindelijk) een pain met jambon en met tonijn. Als toetje een aardbeienbeignet. Het stadje zelf is niet zo bijzonder. Opvallend is dat er veel Afrikaanse mensen zijn (1 op de 2).

Na Meru komen we langs Chateau Henonville bij het parc naturelle regional Vexin. Het is een heuvelachtig gebied met pittige korte hellingen. In Vigny bellen we naar B&B in de buurt. Na 2x een niet meer bestaand B&B te hebben gebeld krijgen we gelukkig iemand te pakken. Een kilometer of 6 verder in het dorpje Rueil kunnen we overnachten.

Daar aangekomen ontmoeten we de van oorsprong Portugese eigenaren. Ze leggen uit dat we kunnen overnachten maar dat ze zelf vanavond weggaan op vakantie. We slapen dus alleen in het hotel. We kijken een beetje ongelovig...geven ze ons nu de sleutel van hun hotel en gaan ze zelf weg? Ja, blijkbaar wel! Ze bieden aan om ons naar een supermarkt te brengen om avondeten en ontbijt te halen. Dat doen we graag en zo eten we 's avonds in een leeg hotel een kant-en-klaar maaltijd uit de magnetron. Om 20:00 vertrekken de eigenaren voor hun vakantie en gaan wij later op de avond slapen in het lege hotel. Ton heeft een erg zware dag gehad vandaag door de hitte en de zware klimmen. Arn zijn rechterknie speelt nu op. Dat blijkt door een kleine fout in de fietshouding te zijn. Om 22:30 gaan we slapen na onze was gedaan te hebben.

Loes

He Ton en Arn
Wat een leuke fietstocht!
Sportief hoor, en veel van de natuur genoten.
Ik heb het verslag met plezier gelezen.
Groeten Loes