ton-en-arn.reismee.nl

Dag 7 Chartres (Fr) - Rocheux (Fr) 8 augustus 2008

Dag 7 (vrijdag 8 augustus)

Gefietst van: Chartres (Fr) - Rocheux (Fr)

St Jacobsroute: Chartres (Fr) - Fréteval (Fr)

Gefietst: 100,26 km

Routeafstand: 86 km

Vertrektijd: 9:00

Fietstijd: 6 u, 27 min, 46 sec

Gemiddelde snelheid: 15,52

Maximale snelheid: 48,65

Weersomstandigheden: bewolkt en in de middag zon 26 graden, wind van achter NW kracht 2

Na een goede nachtrust hebben we er weer zin in. Het is nog maar een klein stukje! Het ontbijtbuffet is lekker (yoghurt, brood, kaas, jus en koffie) en we kijken uit op de kathedraal van Chartres. Helaas hebben we drie kwartier rondgereden om de aansluiting op de route te vinden. Er is veel dreiging van regen maar het miezert alleen een beetje.

In de ochtend hebben we nog wat klimmetjes. In Bonneval drinken we een lekkere cappuccino. Daarna in Chateaudun de lunch bij bar-restaurant la Commerce. Als lunch nemen we een plat du jour en een Tiramisu als toetje. Smaakt weer prima en geeft energie voor de verdere dag! Chateaudun zelf heeft een fraaie fontein en een apart kasteel met brede donjon.

Het landschap na de lunch is vooral hoogvlakte afgewisseld met het volgen van de rivier de Loire (nog wild slingerend). In een snel stromend beekje zien we 2 bevers bij rietholen. Een stukje verder zien we 2 reeën aan de rand van het bos en tot 2x toe vliegen er 3 patrijzen voor ons op. Ook hebben we de groene specht gezien en gehoord. We fietsen dus midden door de natuur! Geweldig!

In het dorp Cloyes-sur-Loir komen we voorbij hotel St. Jacques en verliezen even de aansluiting op de route. Gelukkig pikken we hem wat verder weer op en vervolgen de weg langs de Loire.

Aangekomen in Fréteval gaan we op zoek naar onze B&B (hadden we bij de lunch geboekt). Deze keer gaan we slapen in een waar kasteel. Na een bordje Chateau te hebben gevolgd werden we omhoog gewezen, de hoge heuvel op. Te voet met de fiets aan de hand zijn we enkele treden en vervolgens een zandpad opgegaan. (Eindelijk) boven aangekomen bleek het een prachtige ruïne te zijn... We hebben vervolgens een karrenspoor gevolgd om een eind verder de weg weer op te gaan.

4 Km verder kwamen we bordjes met Chateau Rocheux tegen... Het is een prachtig kasteel met 18Ha tuin (o.a. fantastische bomen)! Marianne, onze gastvrouw vertelt dat ze voor Santiago gangers graag een maaltijd bereidt. We hebben hier dankbaar ‘ja' op gezegd.

Na het douchen, gaan we de etensruimte in en staat er al een lekker fles rode Bordeaux uit 2005 klaar. Marianne komt binnen met een gesneden stokbrood en een enorme salade. Na die op te hebben gegeten is dat precies voldoende voor onze honger. Maar... er komt nog meer: Marianne brengt nieuwe mes en vork en we kijken elkaar aan en beginnen te lachen: wat gaat er nog komen? Het overvloedige hoofdgerecht volgt en beleefd eten we zoveel mogelijk op (onze lach is overgegaan in een pijn in de buik lachsalvo). Daarna volgt een groot aantal kazen met brood die we echt niet meer op kunnen. Naast ons zit trouwens een Frans gezin aan wie we later hebben uitgelegd dat we hen of onze gastvrouw niet uitlachten... maar dat het ging om de hoeveelheid eten. Met pijn in onze buik vertellen we Marianne dat we geen toetje meer op kunnen maar een kopje thee gaat er nog wel in. Arn ruimt de spullen af en al lachend gaan we naar onze kamer. Dit was het toppunt van de week! Om 22:30 heerlijk slapen.

Helene

Jeetje wat een mooi verhaal en wat een leuke reis. Marc gaat elk jaar met zijn vader op pad , welliswaar met de camper maar dit zijn wel de uitstapjes waar je heel zuinig op mag zijn! Groetjes helene

Loes Pardoel

Wat leuk die tocht van jullie tweeen!
En wat een conditie, geweldig!
En zo als ik las veel gezien en avonturen beleefd.
Dank dat ik het mocht lezen.
Groeten Loes