ton-en-arn.reismee.nl

Dag 8 Rocheux (Fr) - Tours (Fr) 9 augustus 2008

Dag 8 (zaterdag 9 augustus)

Gefietst van: Rocheux (Fr) - Tours (Fr)

St Jacobsroute: Fréteval (Fr) - Tours (Fr)

Gefietst: 100,30 km

Routeafstand: 85 km

Vertrektijd: 9:30

Fietstijd: 6 u, 51 min, 41 sec

Gemiddelde snelheid: 14,57

Maximale snelheid: 49,61

Weersomstandigheden: zonnig en 30 graden, wind schuin van voren NW kracht 4

De laatste dag alweer naar onze eindbestemming: Tours. We hebben koninklijk geslapen in het kasteel en na een zoet ontbijt (zoete broodjes, muffins, jam e.d.) nemen we afscheid van Marianne. De foto's sturen we haar nog toe. Marianne vertelt dat ze sinds 11 jaar woont in en zorgt voor het kasteel en dat het kasteel met de natuur eromheen haar ‘Santiago' is. Ze vraagt ook naar onze beweegredenen om naar Santiago te gaan. We vertellen van de sportieve uitdaging, de natuur, het tot onszelf komen in deze hectische maatschappij. Op de rekening heeft ze 13 euro p.p. toegevoegd voor ons uitgebreide diner inclusief de wijn en het water. We geven nog wat extra voor haarzelf en pakken onze fietsen.

Na 15 km fietsen komen we bij de fraaie stad Vendome. Er is een prachtige poort en een Chapelle St. Jacques. We hebben een prachtig uitzicht op de rivier en genieten van de bloemkunst.

Na Vendome is de tocht wat saai en eentonig. We fietsen ook met flinke tegenwind... Na zo'n 40 km fietsen komen we in Chateau-Renault waar we gaan lunchen. Een croques madame voor Ton en een omelet voor Arn gaan er wel in.

De tocht vervolgd zich langs een riviertje, de Cisse. We gaan door bossen en zien een ree van dichtbij. Langs Chateau de Valmer (waar een grote zwarte mier de bewaking doet) gaan we de wijnstreek in.

In het dorp Rochecorbon zien we grotten waar mensen vroeger gewoond hebben maar waar nu opslag in wordt gedaan. Naar het centrum is het een steile afdaling waarbij we vol op de rem achter een auto blijven fietsen.

Aangekomen op onze eindbestemming Tours gaan we via de hangbrug over de Loire en de Cher naar het centrum. In de kathedraal van Tours steken we een kaarsje aan om onze reis af te sluiten. De oude stad van Tours bekijken we en ondertussen drinken we wat en eten een ijsje. Het avondeten eten we in een restaurant onder een grote kerk, toepasselijk als afsluiting gezien de hoeveelheid kerken die we hebben gezien...

Na het eten komen we op de fiets bij de camping (7km fietsen) waar we na het douchen zullen worden opgehaald met de fietsbus. Hier ontmoeten we andere wereldfietsers die soms heel aardig maar soms ook eigenaardig zijn. Om 21:45 arriveert de bus en om 22:45 zijn we onderweg naar Breda. We zitten voorin de bus achter de chauffeur. We slapen rond ????, uhh geen oog dicht gedaan...