ton-en-arn.reismee.nl

Terugblik van Ton en Arn

Waarom deze fietstocht?

Arn heeft als 16-jarige al eens eerder een tocht gemaakt met Job Verkerke naar Basel. Zijn wenswas om zoiets nog eens over te kunnen doen.

Tonwas erg nieuwsgierig gemaakt door de verhalen van mensen om hem heen en wil dit wel eens beleven.

Voor beiden geldt:

• het is een uitdaging dit aan te gaan, voor de sport;
  • wij houden beiden van natuur en cultuur en hopen daarvan het een en ander te kunnen zien;
  • het samen optrekken als vader en zoon zal een extra dimensie geven;
  • een stuk bezinning over de tijden dat mensen hier in veel slechtere omstandigheden doorgetrokken zijn, in hun voetsporen te mogen treden;
  • wat heeft Cees van Schaaijk, de vader van Martijn, ervaren op een van zijn tochten?

Conclusies en opvallendheden

Voorbereiding:

1. Fiets: een goede trekkingfiets is zeer belangrijk, 27 versnellingen die we allemaal gebruikt hebben. Hij moet stevig zijn ter voorkoming van slingeren, het stuur moet op verschillende manieren vast te pakken / te verstellen zijn. Goede banden zijn nodig ter voorkoming van lekkage. Stevige standaard om de fiets rechtop te houden met de volle tassen is handig. De zit op de fiets vooraf uitproberen.
  2. Fietsaccessoires: goede waterdichte tassen zijn zeer belangrijk. 2 Zijtassen en een stuurtas zijn voldoende voor een korte tocht van 9 dagen als je niet kampeert. Ketting hebben we iedere paar dagen gesmeerd en de inbussleutel is nodig om het stuur schuin te zetten in de fietsbus. 2 Bidons voor drinken zijn cruciaal op sommige momenten.
  3. Kleding: 1 set van vocht/wind/regendoorlatend shirt en jasje en een fietsbroek met stevige schoenen. Onderbroeken zonder naad dragen. Fietshandschoentjes voorkomen veel tintelingen in de vingers. Pet is nodig tegen de regen en de zon maar hij waait soms af. Regenjack is cruciaal met het veranderende weer.
  4. Eten: fruitkicks en druivensuiker voor een week inpakken, dagelijks nodig en er zijn bijna geen winkels open... Lunch voor de eerste dag is handig en lekker.
  5. Overige accessoires: wasmiddel in tube en een handdoekje, 4 paar sokken, 4 onderbroeken zonder naad, 2x blouse voor 's avonds en een trui tegen de kou. EHBO spullen, zonnebrand, aftersun, zonnebril en medicijnen. Niet nodig zijn een verrekijker of een leesboek.

Opvallendheden om op te letten:

• Afstand. buiten de routekilometers van de St. Jacobsroute dien je rekening te houden met gemiddeld 10% meer kilometers per dag. Dit vanwege verkeerd rijden, afstand naar eettentje of hotel en het bezichtigen van een stad.
  • Geld. In 9 dagen hebben we 500 euro p.p. opgemaakt aan eten en overnachtingen exclusief de busreis naar huis (die was 160 euro p.p.)
  • Slapen. Bed and Breakfast overnachtingen zijn gezelliger en persoonlijker dan hotels. Het vooraf inplannen van afstanden een lijst meenemen met B&B's is handig. Voor België is het aan te raden B&B vooraf te boeken vanwege de drukte
  • Eten en drinken. Op de route waren weinig cafés en winkels. De meesten waren ook nog gesloten. Het duurt soms lang voordat je koffie of lunch kunt krijgen. Bij de boulangerie is veelal heerlijke pain met beleg. De plat du jour is meestal lekker en prima voor de lunch en voor het diner. Kosten zijn rond 10 euro voor hoofdgerecht + voor of nagerecht.
  • Fitheid. Bij iedere stop rekken en strekken, vooral de bovenbenen. Naarmate de week volgt kun je steeds verder rekken. Op tijd rusten voor koffie, fruitkick en eten.
  • Het fietsen. Bij tegenwind af en toe achter elkaar rijden om kop te trekken. Een afstand van 100 a 110 routekilometers per dag is goed te doen. Langere afstanden zijn lastig bij grote hitte, regen en/of tegenwind. Oefenen vooraf is belangrijk: rond 1000 tot 1500 km oefenen voor vertrek.
  • De route. Het is te overwegen de route andersom te nemen vanwege de zuider of westerlijke wind die er meestal staat in de zomer. Weersvoorspellingen dus in de gaten houden.
  • Routeboekje. Het nieuwste routeboekje is belangrijk vanwege veranderingen in de wegen. Je hebt een kaartje met beschrijving nodig, ons nieuwe boekje was zeer handig en vrijwel actueel (het oude boekje klopte soms niet).
  • Dagboek. Dagelijks een dagboek bijhouden, je vergeet dingen snel en je gaat het door elkaar halen.

In het kort:

• mooiste stad: Chartres, daarna Lier
  • mooiste ervaring: overnachting dag 7 in Chateau Rocheux bij Marianne
  • lekkerste eten: lunch dag 6 in Bourdonné
  • meeste gelachen: avondeten in Chateau Rocheux bij Marianne
  • zwaarste dag: 4e dag (Ton), 6e dag (Arn)
  • zwaarste klim: 3km tot 7% stijging

We kijken terug op een bijzondere en enerverende ervaring. Het was een hele belevenis en we zijn dankbaar dat onze partners ons de ruimte hebben gegeven deze reis te maken.

Ton bedankt Arn en Arn bedankt Ton voor deze fantastische vader-zoon ervaring.

Best, augustus 2008

Richard Verburgh

Wat een coole onderneming zeg! Ik heb echt veel respect voor jullie. Aan de foto's te zien was het heel mooi. Arn, gaat het al wat beter met je knie???

Elze

Ik ben heel trots op jullie dat jullie zo een ondernemende en avontuurlijke reis hebben voltooid!
Ben ook heel blij dat jullie heelhuids weer thuis zijn....

Lummy

Hartstikke leuk – nog niet gelezen, wel foto’s bekeken! Mooi hoor…Je hebt er een leuke site van gemaakt,

Groetjes lummy

Miranda

Heb net de foto's op je hyves bekeken en stukjes reislog gelezen. Geweldige trip hebben jullie gemaakt.
Mooie foto's ook!

Groet,
Miranda

Gerard

Dag Arn,

Leuke trip hebben jij en je vader gemaakt. Schitterend om daar op deze manier samen invulling aan te geven.

gr, Gerard