ton-en-arn.reismee.nl

Verblijf in Fleurey les Lavoncourt (Fr)

Dag 7-13 (zaterdag 8 augustus - vrijdag 14 augustus)

Een oude vakantieboerderij dat langzamerhand opgeknapt wordt, in een uitgestorven dorpje. Een aparte ervaring dat in het begin wennen is. Het huis ruikt wat door de regen en het is vochtig. De badkamer zit in een schuur tegen het huis aan en de keuken is eenvoudig ingericht. Als dan 's nachts het toilet ook nog verstopt.... En dan slecht weer! Vooral voor onze dames is het wennen.

Het dorpje Fleurey les Lavoncourt is gelijk aan de doodse dorpjes waar we met het fietsen doorheen gingen. Enkele oude mensen en geen voorzieningen. De volgende dag werkt het toilet weer en als naenkele dagen begint de zon te schijnen en genieten we volop van de rust en ruimte Ondertussen hebben we tijdens het slechte weer enkele steden bezichtigd (Besancon en Langres) Arn en Ton ontdekken de tafeltennistafel!

Daarna 2 dagen lekker zonnen en zelfs nog een fietstochtje van 30 km, gaan we een dagje eerder weg vanwege het weer en treffen onderweg en in Nederland fantastisch weer. Het waren 2 geweldige weken.

Volgend jaar weer?

De groene weg naar de Middellandse Zee - klaar voor vertrek

Op 2 augustus vertrekken we voor onze tweede grote tocht!

We gaan deel 1 van de groene weg naar de Middellandse zee fietsen. Deze route loopt van Maastricht naar Marnay. Zie: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/f.php

Wij fietsen vanuit Best tot aan fleurey les lavoncourt in Frankrijk. Geplande totaalafstand zo'n 700km die we in 7 dagen gaan fietsen. Hierbij rekenen we per dag op 10% meer kilometers door fout rijden (dat doen wij toch niet

Wink
) en bezichtigingen.

De planning (dag 2 en 3 gaan dwars door de Ardennen):

Dag 1: eindpunt Maastricht (108,5 routekm)

Dag 2: eindpunt rond Meuville (85 routekm)

Dag 3: eindpunt rond Dirbach (90 routekm)

Dag 4: eindpunt rond Cattenom (98 routekm)

Dag 5: eindpunt rond Chateau-Salins (97 routekm)

Dag 6: eindpunt rond Le Void d'Escles (112 routekm)

Dag 7: eindpunt fleurey les lavoncourt (105 routekm)

Zie 'kaart' voor een overzicht van de fietsroute.

We hebben nog flink geoefend de afgelopen tijd.

Mei:totaal 260km

Juni: totaal 200km

Juli: 300km tot aan 21 juli. Waarschijnlijk nog 250 km erbij

We zijn er klaar voor en hebben er weer zin in!

Cool

Terugblik van Ton en Arn

Waarom deze fietstocht?

Arn heeft als 16-jarige al eens eerder een tocht gemaakt met Job Verkerke naar Basel. Zijn wenswas om zoiets nog eens over te kunnen doen.

Tonwas erg nieuwsgierig gemaakt door de verhalen van mensen om hem heen en wil dit wel eens beleven.

Voor beiden geldt:

• het is een uitdaging dit aan te gaan, voor de sport;
  • wij houden beiden van natuur en cultuur en hopen daarvan het een en ander te kunnen zien;
  • het samen optrekken als vader en zoon zal een extra dimensie geven;
  • een stuk bezinning over de tijden dat mensen hier in veel slechtere omstandigheden doorgetrokken zijn, in hun voetsporen te mogen treden;
  • wat heeft Cees van Schaaijk, de vader van Martijn, ervaren op een van zijn tochten?

Conclusies en opvallendheden

Voorbereiding:

1. Fiets: een goede trekkingfiets is zeer belangrijk, 27 versnellingen die we allemaal gebruikt hebben. Hij moet stevig zijn ter voorkoming van slingeren, het stuur moet op verschillende manieren vast te pakken / te verstellen zijn. Goede banden zijn nodig ter voorkoming van lekkage. Stevige standaard om de fiets rechtop te houden met de volle tassen is handig. De zit op de fiets vooraf uitproberen.
  2. Fietsaccessoires: goede waterdichte tassen zijn zeer belangrijk. 2 Zijtassen en een stuurtas zijn voldoende voor een korte tocht van 9 dagen als je niet kampeert. Ketting hebben we iedere paar dagen gesmeerd en de inbussleutel is nodig om het stuur schuin te zetten in de fietsbus. 2 Bidons voor drinken zijn cruciaal op sommige momenten.
  3. Kleding: 1 set van vocht/wind/regendoorlatend shirt en jasje en een fietsbroek met stevige schoenen. Onderbroeken zonder naad dragen. Fietshandschoentjes voorkomen veel tintelingen in de vingers. Pet is nodig tegen de regen en de zon maar hij waait soms af. Regenjack is cruciaal met het veranderende weer.
  4. Eten: fruitkicks en druivensuiker voor een week inpakken, dagelijks nodig en er zijn bijna geen winkels open... Lunch voor de eerste dag is handig en lekker.
  5. Overige accessoires: wasmiddel in tube en een handdoekje, 4 paar sokken, 4 onderbroeken zonder naad, 2x blouse voor 's avonds en een trui tegen de kou. EHBO spullen, zonnebrand, aftersun, zonnebril en medicijnen. Niet nodig zijn een verrekijker of een leesboek.

Opvallendheden om op te letten:

• Afstand. buiten de routekilometers van de St. Jacobsroute dien je rekening te houden met gemiddeld 10% meer kilometers per dag. Dit vanwege verkeerd rijden, afstand naar eettentje of hotel en het bezichtigen van een stad.
  • Geld. In 9 dagen hebben we 500 euro p.p. opgemaakt aan eten en overnachtingen exclusief de busreis naar huis (die was 160 euro p.p.)
  • Slapen. Bed and Breakfast overnachtingen zijn gezelliger en persoonlijker dan hotels. Het vooraf inplannen van afstanden een lijst meenemen met B&B's is handig. Voor België is het aan te raden B&B vooraf te boeken vanwege de drukte
  • Eten en drinken. Op de route waren weinig cafés en winkels. De meesten waren ook nog gesloten. Het duurt soms lang voordat je koffie of lunch kunt krijgen. Bij de boulangerie is veelal heerlijke pain met beleg. De plat du jour is meestal lekker en prima voor de lunch en voor het diner. Kosten zijn rond 10 euro voor hoofdgerecht + voor of nagerecht.
  • Fitheid. Bij iedere stop rekken en strekken, vooral de bovenbenen. Naarmate de week volgt kun je steeds verder rekken. Op tijd rusten voor koffie, fruitkick en eten.
  • Het fietsen. Bij tegenwind af en toe achter elkaar rijden om kop te trekken. Een afstand van 100 a 110 routekilometers per dag is goed te doen. Langere afstanden zijn lastig bij grote hitte, regen en/of tegenwind. Oefenen vooraf is belangrijk: rond 1000 tot 1500 km oefenen voor vertrek.
  • De route. Het is te overwegen de route andersom te nemen vanwege de zuider of westerlijke wind die er meestal staat in de zomer. Weersvoorspellingen dus in de gaten houden.
  • Routeboekje. Het nieuwste routeboekje is belangrijk vanwege veranderingen in de wegen. Je hebt een kaartje met beschrijving nodig, ons nieuwe boekje was zeer handig en vrijwel actueel (het oude boekje klopte soms niet).
  • Dagboek. Dagelijks een dagboek bijhouden, je vergeet dingen snel en je gaat het door elkaar halen.

In het kort:

• mooiste stad: Chartres, daarna Lier
  • mooiste ervaring: overnachting dag 7 in Chateau Rocheux bij Marianne
  • lekkerste eten: lunch dag 6 in Bourdonné
  • meeste gelachen: avondeten in Chateau Rocheux bij Marianne
  • zwaarste dag: 4e dag (Ton), 6e dag (Arn)
  • zwaarste klim: 3km tot 7% stijging

We kijken terug op een bijzondere en enerverende ervaring. Het was een hele belevenis en we zijn dankbaar dat onze partners ons de ruimte hebben gegeven deze reis te maken.

Ton bedankt Arn en Arn bedankt Ton voor deze fantastische vader-zoon ervaring.

Best, augustus 2008

Dag 1 Best (Nl) - Lier (Be) 2 augustus 2008

Dag 1 (zaterdag 2 augustus)

Gefietst van: Best (Nl) - Lier (Be)

St Jacobsroute: Rijkevorsel (Be) - Lier (Be)

Gefietst: 117,77 km

Routeafstand: 34 km

Vertrektijd: 9:15

Fietstijd: 6 u, 53 min, 33 sec

Gemiddelde snelheid: 17,08

Maximale snelheid: 30,56

Weersomstandigheden: zonnig en gedeeltelijk bewolkt, wind tegen ZW kracht 4-5

In Oostelbeers om 10:00 een korte stop gehad bij opa en oma voor koffie met gebak. Daarna op weg en via Middelbeers, Baarschot en Esbeek de grens over naar Poppel. Bij Weelde zijn we aan het einde van de knooppuntenroute Noord-Brabant beland. In Weelde koffie gedronken bij een friettures, in België zijn geen fietscafés maar friettures.

Via Merksplas zijn we naar Rijkevorsel gefietst op een fietspad naast een drukke N-weg. We rijden vooral achter elkaar voor de veiligheid.

In Rijkevorsel houden we een korte picknick voor de lunch. Hiervoor zitten we op een bankje midden in het centrum op de centrale rotonde. Om ons heen kijken automobilisten verbaasd naar ons als ze de rotonde rondrijden.

Na de lunch zoeken we de aansluiting op de St Jacobsroute. De Looistraat in Rijkevorsel is lastig te vinden en na 2x vragen zijn we voor het eerst echt als pelgrim op de St Jacobsroute aan het fietsen.

Vanuit Rijkevorsel gaan we via Oostmalle naar Lier. Onderweg fietsen we vooral door de Belgische landerijen. Het laatste stukje hebben we wat regendruppels en proberen onze nieuwe regenjacks aan. Deze bevallen goed!

We fietsen dwars door Lier, het heeft een prachtig centrum wat veel lijkt op dat van Brugge. Na de kaart op de grote markt bestudeerd te hebben zoeken we onze Bed & Breakfast ‘de Groene Verbeelding'. Deze blijkt zo'n 5 km buiten de stad te liggen. Bij aankomst worden we hartelijk ontvangen in het prachtige huis. Na een rondleiding vertellen we over onze tocht.

's Avonds gaan we terug naar centrum Lier om te dineren. De eigenaars van het B&B hebben ons getipt voor een lekkere Italiaan. Hier eten we pizza, die smaakt goed ondanks dat Arn een glas Rosé aan gruzelementen slaat. Bij het B&B zijn we daarom genoodzaakt een kleine was te doen... Om 22:30 gaan we slapen.

Dag 2 Lier (Be) - Viane (Be) 3 augustus 2008

Dag 2 (zondag 3 augustus)

Gefietst van: Lier (Be) - Viane (Be)

St Jacobsroute: Lier (Be) - Geraardsbergen (Be)

Gefietst: 114,01 km

Routeafstand: 84,5 km

Vertrektijd: 9:30

Fietstijd: 6 u, 43 min, 43 sec

Gemiddelde snelheid: 16,94

Maximale snelheid: 43,59

Weersomstandigheden: overdag bewolkt 's avonds regen, wind tegen ZW kracht 4-5

Na een matige nachtrust krijgen we een fantastisch ontbijt voorgeschoteld door onze gastfamilie. Mark en Miranda geven ons meer achtergrondinformatie over Lier. Felix Timmermans, geboren en getogen in Lier, spreekt over ‘Pallieter' (merk op dat de letters ‘Lier' hier inzitten). Dat zijn Bon Vivants, levensgenieters. Zij vinden het heel bijzonder dat wij samen deze tocht maken en zijn nieuwsgierig naar onze leeftijden. Ze vinden dat wij stralen!

We gaan bij ons vertrek terug naar de rivier de Nete, maar helaas pakken we daar het verkeerde pad. We moeten daarom na een km of 5 tegenwind langs de Nete weer terug naar Lier (wel met de wind mee J). Na het goede pad gevonden te hebben volgen we de Nete naar Mechelen. Mechelen is een prachtige stad waar we op ons gemak de bezienswaardigheden hebben bekeken. Om 12:30 hebben we pas 30 km gereden.

Van Mechelen gaan we naar Aalst door de regen. Aalst is ook een mooie stad met een mooi centrum. Na Aalst komt de vaart er gelukkig in: de route voert ons over een oude spoorweg (de Leirekens route) langs een bord wat verwijst naar Santiago dat op 2000 km afstand ligt.

Vanaf Aalst gaan we recht naar het zuiden over de Leirekens route en lunchen we in het oude station ‘Baerdegem'. Een uitsmijter gaat er bij ons beiden wel in!

De weg vervolgen we langs de rivier de Dender. We maken veel kilometers en komen via Ninové bij Geraardsbergen.

In Geraardsbergen is het even zoeken naar het centrum. De grote markt vinden we na een flinke klim. Hier is een optreden bezig.

In Geraardsbergen besluiten we vervolgens de beroemde ‘Muur van Geraardsbergen' te beklimmen met de fiets. Het is ontzettend zwaar zo aan het einde van de dag maar we bereiken de top na een korte ‘pauze' onderweg.

Na Geraardsbergen gaan we een stukje van de route af naar Viane (Be) waar we zullen overnachten. Na een afdaling van zo'n 4 km zijn we er.

Het verblijf ‘Hof ter Wilgen' blijkt een biologische leemhut te zijn in een boerderij. Ze hebben volledig eigen teelt, binnen leemmuren in huis, zonnepanelen, biologisch bier en sappen, een vijverzwembad en vele biologische groenten.

Heel de avond regent het en we lopen 1,2 km naar het centrum van Viane om te eten. Nadat we weer bijna terug zijn in de leemhut komen we de eigenaar tegen die ons in de regen wilde komen ophalen. Met de paraplu die we hadden geleend zijn we redelijk droog gebleven op onze schoenen na. We hebben beiden spierpijn en Arn pijn in de linkerknie.

Om 23:00 gaan we slapen in de tuinkamer met het geluid van regen om ons heen.

Dag 3 Viane (Be) - Cambrai (Fr) 4 augustus 2008

Dag 3 (maandag 4 augustus)

Gefietst van: Viane (Be) - Cambrai (Fr)

St Jacobsroute: Geraardsbergen (Be) - Cambrai (Fr)

Gefietst: 133,97 km

Routeafstand: 114,5 km

Fietstijd: 8 u, 12 min, 7 sec

Gemiddelde snelheid: 16,33

Maximale snelheid: 43,59

Weersomstandigheden: vrij zonnig, wind half tegen W kracht 3-4

Goed geslapen op kussens gevuld met spelt. Na een heerlijk biologisch ontbijt bedanken we de (ietwat) alternatieve gastheer en gastvrouw en gaan we op weg naar Frankrijk. We maken opnieuw een valse stad door van Viane fout terug naar de route te rijden. Zucht... Na wat zoeken vinden we de route en volgen we opnieuw de rivier de Dender. Het fietspad is slecht en we ontwijken hierbij de vele grote plassen.

Na een paar uur fietsen, komen we door Tournai (Doornik) wat op de grens ligt tussen België en Frankrijk. Op de markt bellen we onder het genot van koffie en een zonnetje naar B&B's in Cambrai. De eerste 2 overnachtingen waren vooraf geboekt maar nu kijken we per dag waar we eindigen. De stad biedt erg veel cultuur en sfeer.

20 Km na Tournai komen we bij de grens tussen België en Frankrijk. Na vele kleine plaatsjes (die steeds in een dal liggen) en open velden eindigen we moe maar voldaan in Cambrai (om 19:15). Het laatste stuk hebben we langs de rivier de Schelde gefietst. Er stond een straffe wind, vooral op de toppen van de heuvels.

Na even zoeken vinden we het B&B, dat we hebben, gebeld in het noorden van de stad. Het blijkt een prachtig authentiek gebouw te zijn waar vriendelijke nette mensen wonen.

Onze kleiding wassen we 's avonds uit met ons tubetje wasmiddel. De hele slaapkamer hangt vol met natte was. Als dat maar droog is...

In het centrum eten we een plat du jour, een hamlap met gelei die echt (bijna) niet te eten is vindt Arn. De stad zelf geeft ons een beetje een ‘doods' gevoel. Het is een grote stad maar er is niemand te zien behalve wat zwervers.

We hebben wat minder last van onze spierpijn. Arn heeft ook minder last van zijn linkerknie en Ton minder spierpijn in zijn rug. Zadelpijn begint wel een groot issue te worden. Alleen in de bovenbenen nog spierpijn.

Opvallend vandaag was dat we nu in een heuvelachtig gebied aan het rijden zijn. We zien uitgestrekte graanvelden en zijn door een bos gefietst zonder wind tegen. De dorpjes in fietsen gaat bergaf en weer omhoog om eruit te fietsen. De plaatsjes zijn vaak erg stil. We zien weinig andere fietsers terwijl we gisteren veel wielrijders zagen langs de Dender.

Om 23:00 gaan we weer slapen.

Dag 4 Cambrai (Fr) - Compiègne (Fr) 5 augustus 2008

Dag 4 (dinsdag 5 augustus)

Gefietst van: Cambrai (Fr) - Compiègne (Fr)

St Jacobsroute: Cambrai (Fr) - Compiègne (Fr)

Gefietst: 132,86 km

Routeafstand: 123,5 km

Fietstijd: 7 u, 56 min, 48 sec

Gemiddelde snelheid: 16,71

Maximale snelheid: 52,11

Weersomstandigheden: zonnig en 30 graden, wind half tegen W kracht 2-3

Afgelopen nacht werd Ton wakker met kramp achter in het bovenbeen. 's Ochtends worden we uitgeslapen wakker en na een uitgebreid ontbijt in het B&B zijn we mooi op tijd vertrokken. Het is heerlijk zonnig weer en we vertrekken zo goed als op de route dus dit keer kan het niet fout gaan.

Na de start krijgen we wat pittige heuvels tot aan St. Quentin. Dat is gedurende zo'n 40 km. De wind is gelukkig geleidelijk afgenomen. De tocht voert langs de rivieren de Schelde, Oise en Canal de Quentin. Op enkele bruggen over de rivieren zijn we verbaasd over de slechte staat van de bruggen, er is veel betonrot. De bovenbeenspieren zijn dit stuk flink getest. In een korenveld spotten we een ree en een stuk verder op de top staan zeer veel windmolens.

De stad St. Quentin is op en top gezellig omdat er een zomerthema is. Het centrale plein is volledig omgeturnd naar een strand met water en strandfaciliteiten. Het centrum heeft enkele leuke historische gebouwen.

Na St. Quentin komen we weer door uitgestrekte gebieden en rustige dorpjes. Er is geen eetgelegenheid / café of iets dergelijks te vinden. Om 16:00 hebben we uiteindelijk (na 90 km gefietst te hebben) een klein café / supermarkt gevonden welke open is (plaatsje Muirancourt). We kunnen alleen iets te drinken krijgen en chips met koeken. Dat hebben we dan maar als lunch genomen... Waar is de pain avec jambon gebleven?

Arn vergeet voor de tweede keer vandaag zijn handschoenen aan te doen. De 1e keer lagen ze nog op de fiets, de 2e keer zijn ze er vanaf gevallen onderweg. Enkele kilometers na het dorp Muirancourt moeten we terugfietsen (heuvel op!) om de handschoenen op te halen. Een vriendelijke Fransman heeft er met de auto al 1 opgepikt en komt hem brengen. Merci beaucoup!

Noyon snel gepasseerd met een paar foto's te maken van place St Jacques. Daarna gaan we door een dicht bos (Foret de Loigue) om bij Compiègne aan te komen. Om 19:00 arriveren we in de stad en eten we een ijsje. In het centrum zoeken we naar een kaart en bellen een hotel voor de overnachting. Het hotel is gelukkig slechts een paar honderd meter van het centrum. Om 20:00 nemen we een douche in onze kamer waarna we eten in het centrum. Om 23:15 liggen we weer op één oor.

Dag 5 Compiègne (Fr) - Rueil (Fr) 6 augustus 2008

Dag 5 (woensdag 6 augustus)

Gefietst van: Compiègne (Fr) - Rueil (Fr)

St Jacobsroute: Compiègne (Fr) - Rueil (Fr)

Gefietst: 110,76 km

Routeafstand: 105 km

Fietstijd: 6 u, 47 min, 44 sec

Gemiddelde snelheid: 16,30

Maximale snelheid: 52,11

Weersomstandigheden: zonnig en 32 graden, wind half tegen W kracht 2

Afgelopen nacht heeft Ton lichte kramp gehad in de kuit. We zijn ook vroeg wakker door het vele verkeer in de stad. Hadden we de ramen maar dicht gedaan, dat scheelt namelijk 90% van het geluid...

Na een prima uitgebreid ontbijtbuffet zijn we er weer klaar voor. In het hotel verblijven ook een aantal Nederlanders waar we een praatje mee maken. Een man heeft ook de route naar Santiago gefietst in het verleden en kijkt jaloers naar ons. Bij het afrekenen krijgen we de rekening van het hotel waarop stallingkosten voor onze fietsen staan ad. 4 euro!

We vertrekken op de route en komen na een paar kilometer bij een dichte spoorwegovergang. Iedereen dient om te draaien maar wij mogen er gelukkig nog door. 2 Belgische meisjes die ook de St. Jacobsroute doen mogen er niet door en moeten een uur omrijden. Dit horen we later als we ze op de route tegenkomen (bij Henonville).

Na 37 km fietsen, komen we bij het mooie stadje Clermont. Om in het centrum te komen maken we een zware klim. In het stadje drinken we een kopje koffie om bij te komen.

Via de stadjes Mouy (watermolenrad met doorsnede 7,2 meter) en Ste Genevière komen we voor de lunch aan in het stadje Meru. We zijn moe na een aantal klimmetjes en wat afdelingen. Het grappige in Meru is dat er maar één café open is en we gevraagd worden om bij de boulangerie eten te halen om zelf op het terras op te eten! Dat doen we met plezier. We eten (eindelijk) een pain met jambon en met tonijn. Als toetje een aardbeienbeignet. Het stadje zelf is niet zo bijzonder. Opvallend is dat er veel Afrikaanse mensen zijn (1 op de 2).

Na Meru komen we langs Chateau Henonville bij het parc naturelle regional Vexin. Het is een heuvelachtig gebied met pittige korte hellingen. In Vigny bellen we naar B&B in de buurt. Na 2x een niet meer bestaand B&B te hebben gebeld krijgen we gelukkig iemand te pakken. Een kilometer of 6 verder in het dorpje Rueil kunnen we overnachten.

Daar aangekomen ontmoeten we de van oorsprong Portugese eigenaren. Ze leggen uit dat we kunnen overnachten maar dat ze zelf vanavond weggaan op vakantie. We slapen dus alleen in het hotel. We kijken een beetje ongelovig...geven ze ons nu de sleutel van hun hotel en gaan ze zelf weg? Ja, blijkbaar wel! Ze bieden aan om ons naar een supermarkt te brengen om avondeten en ontbijt te halen. Dat doen we graag en zo eten we 's avonds in een leeg hotel een kant-en-klaar maaltijd uit de magnetron. Om 20:00 vertrekken de eigenaren voor hun vakantie en gaan wij later op de avond slapen in het lege hotel. Ton heeft een erg zware dag gehad vandaag door de hitte en de zware klimmen. Arn zijn rechterknie speelt nu op. Dat blijkt door een kleine fout in de fietshouding te zijn. Om 22:30 gaan we slapen na onze was gedaan te hebben.